Více než polovina silnic v Libereckém kraji je ve špatném stavu

Více než polovina silnic druhých a třetích tříd v Libereckém kraji je stále v nevyhovujícím či dokonce havarijním stavu. Navzdory stamilionům, které v posledních letech do oprav krajských komunikací směřují, se jejich stav nedaří výrazně zlepšit. Celoplošnou opravu potřebuje v kraji 226 úseků v celkové délce 556 kilometrů, což je 27 procent krajských komunikací. Na jejich opravu bude podle odhadu potřeba 2,156 miliardy korun, řekl ČTK krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj). 

Liberecký kraj vlastní téměř 2080 kilometrů silnic nižších tříd, což představuje 86 procent komunikací na jeho území. V minulosti se podařilo zastavit chátrání a stav komunikací se začal pomalu zlepšovat především díky úvěru 750 milionů Kč a stamilionům z evropských fondů, dalších 500 milionů si kraj půjčil na opravu mostů. V posledních letech se však stav komunikací rychle zhoršuje a nemohou za to jen povodně, které v srpnu 2010 zasáhly polovinu území kraje, ale také rostoucí doprava. 
    
V roce 2010 bylo v havarijním stavu zhruba 423 kilometrů silnic, loni už to bylo bezmála 780 kilometrů. Naopak ve výborném stavu bylo v roce 2010 přes 447 kilometrů silnic, loni už jen 191 kilometrů. Do rekonstrukcí silnic jdou přitom ročně stamiliony. Přednost však mají opravy škod po povodních z roku 2010, které přesáhly dvě miliardy korun a stále ještě nejsou zcela hotové. Velká část největších oprav bude dokončena v závěru letošního roku, někde se ale bude končit až v polovině příštího roku. 
    
Stav komunikací také výrazně zhoršují přetížené nákladní automobily, proto se kraj letos rozhodl víc zaměřit právě na kamiony a rozšířit vážení. "V posledním roce bylo vážení zhruba o 40 procent méně než v minulosti, my ale do silnic dáváme nemalé prostředky, proto jsme se na to rozhodli víc zaměřit," uvedl hejtmanův náměstek Marek Pieter (Starostové). Přetížené nákladní vozy podle něj nejen ničí silnice, ale jsou v silničním provozu i nebezpečné. Liberecký kraj za vážení zaplatí 198.000 korun. "Jsou to peníze, které jsme vybrali na licencích pro kamionovou dopravu, takhle je vracíme zpět do dopravy," dodal Pieter.
 
zdroj: ČTK