Unikátní parník z Máchova jezera prochází generální opravou

Barvu začali nanášet dělníci na výletní parník Máj, který je jediný svého druhu a který v roce 1959 postavili speciálně pro Máchovo jezero na Českolipsku. Unikátní parník prochází od loňského podzimu generální opravou, jež si vyžádá kolem pěti milionů korun. ČTK to řekl Vladimír Reichert, ředitel společnosti Regata Máchovo jezero, která obhospodařuje lodní dopravu na jezeře. "Není v tom započítána práce našich lidí, jinak by to stálo mnohem více," uvedl Reichert.

Bílomodrý Máj po jezeře vozí turisty už 55 let, tak rozsáhlou opravu ale dosud nezažil. "Ještě by vydržel, ale už nevypadal hezky. Byl otlučený a orezlý," konstatoval Reichert.
 
Renovací procházejí jak technologie, tak i vybavení lodě, která pojme až 250 lidí. Na horní otevřenou palubu se například vrátí dřevěná sedadla, jež tam byla původně. "V 70. letech je nahradily takové ty sedačky z tramvají, což se nám vůbec nelíbilo," uvedl ředitel. V podpalubí bude nový bar a na zemi místo lina koberec. "Bude to lépe vypadat. Plánujeme, že zde budeme pořádat akce s posezením," řekl Reichert. Nové budou i kapitánská kabina, ovládání kormidla, elektroinstalace, vnitřní obložení a čalounění. Loď budou pohánět dva původní motory, které prošly generální opravou.
 
Máj je největší a nejžádanější lodí čtyřčlenné flotily brázdící jezero. "Mám takovou zkušenost z pravidelných okružních plaveb, když vyjede první Racek, tak na druhou jízdu máme málo lidí. Když vyjede první Máj a lidé ho z pláže vidí, tak máme druhou jízdu obsazenou," uvedl ředitel.
 
Osmdesátitunový kolos podle něj znovu na vodu spustí 27. dubna, přesun z pevniny na vodu potrvá pět až šest hodin. Tím ale oprava lodě neskončí, práce se budou dokončovat přímo na jezeře. "Máj bude bez oken a dalších věcí, které by se mohly poškodit při přesunu na vodu," řekl Reichert. První pasažéry by opravený Máj měl svézt v červnu.
 
zdroj: ČTK