Na střední části silnice R7 chce ŘSD postavit další úseky

Silnice číslo 7 z Prahy na Chomutov by se mohla změnit na rychlostní R7 i v prostřední části trasy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si zadalo projektovou dokumentaci na dva úseky, které se napojí z obou stran na už hotový úsek u Sulce. Zhruba desetikilometrový souvislý úsek by se tak mohl stát rychlostní silnicí, včetně zpoplatnění. Zda se na samotnou stavbu najdou peníze, o tom rozhodne ministerstvo dopravy, řekla ČTK mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Stavba R7 začala před 50 lety a první úsek z Ruzyně k Makotřasům se otevřel v roce 1964. Stavba pomalu postupovala směrem na Chomutov až do konce 80. let a v roce 1989 se zastavila u Slaného, po celkových 18 kilometrech. Dalších 20 let se stavěly už jen obchvaty, které vyvedly dopravu z měst a vesnic, ale na mapě zůstávalo z R7 stále jen torzo. Až v roce 2009 se otevřely na střední části silnice dva krátké čtyřpruhové úseky. Obchvaty jsou ovšem postavené tak, aby je bylo možné relativně levně přeměnit na rychlostní silnici, a ŘSD toho teď chce začít využívat.

Na začátku dubna si ŘSD zadalo přípravu projektu na rozšíření dvou úseků u Chlumčan a Panenského Týnce, které z obou stran navazují na už hotový čtyřpruhový obchvat Sulce. "Stavbou obou úseků by opravdu vznikl souvislý čtyřproudový úsek od hranice Ústeckého kraje po křižovatku Louny-východ o délce zhruba deseti kilometrů," řekla ČTK Ledvinová. Tvorba veškeré dokumentace a vyřešení pozemkových vztahů by podle odhadu ŘSD stály zhruba 30 milionů korun. Samotné stavby by měly dohromady vyjít na asi miliardu a půl, odhadlo ŘSD už dříve.
 
Prostřední úsek je hotový už od roku 2009, má jen 2,5 kilometru. Je sice čtyřproudý, formálně je ale stále silnicí první třídy. To znamená, že maximální rychlost je pořád 90 kilometrů za hodinu, ale málokdo to dodržuje. Místo si proto oblíbili i dopravní policisté, kteří vloni zveřejnili výsledky jedné takové kontroly - z 92 změřených aut nedodržovalo povolenou rychlost 74, tedy přes 80 procent.
 
Změní to zřejmě až stavba dvou okolních úseků, zároveň sem ale pravděpodobně nebudou smět auta bez dálniční známky. "Na rychlostních silnicích se obvykle zpoplatňují úseky mezi mimoúrovňovými křižovatkami. Takový úsek by tím vznikl, o jeho zpoplatnění ale musí rozhodnout ministerstvo dopravy," dodala Ledvinová.
 
Kdy se stavět začne, zřejmé zatím není. "Reálnost výstavby výše uvedených úseků vyplyne z Dopravní sektorové strategie, jejíž zpracování zajišťuje ministerstvo dopravy," uvedla Ledvinová.
 
Na rozšíření obchvatu Loun a na úsek u Postoloprt už byly dokonce vybrané stavební firmy, v roce 2010 ale projekty zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta.
 
Skutečně rozestavěný je tak zatím jen 15,8 kilometru dlouhý koncový úsek přímo u Chomutova, který by se měl otevřít v roce 2013. Až se otevře, napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle, takže bude delší než úsek R7 u Prahy. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy korun.
 
zdroj: ČTK